Topp 10

Hittade en lista hos fina Lovisa där hon listat sina tio finaste matord. Här är min version, utan inbördes ordning;

1. Picknick. För att det är kanske världens mysigaste grej, att packa ner godsaker i en korg och åka till en fin plats. När jag var liten brukade vi ha pizza-picknick på Nordanå i Skellefteå. Vi satt hela familjen under en stor björk och jag klättrade så högt jag bara kunde med min slice och åt upp den med en fantastisk utsikt innan jag klättrade ner och hämtade en till. 
2. Skörd. För att jag förknippar det med sånt jag odlat själv eller kan köpa från någon i min närhet. Närprocuderat och fräscht helt enkelt, och dessutom något jag tycker är roligt.
3. Knytkalas. Säger sig självt: en massa personer som en tycker om som tar med sig en massa gott att äta tillsammans. Kan ju inte bli fel.
4. Pären. För att jag älskar gammal västerbottniska.
5. Kaffe. Det är gott, det luktar fantastiskt och oavsett om det serveras i hemmets lugna vrå eller på ett mysigt café, så dricker jag det ofta i sällskap av någon jag tycker om.
6. Knyten. Det är ett gulligt ord i sig, men också en sån himla bra grej för att de kan fyllas med precis vad en är sugen på, oavsett om det är efterrätt eller middag som vankas.
7. Brunch. Har så många fina minnen av att duka upp amerikanska pannkakor, fattiga riddare, scrambled eggs och otaliga mängder frukt och kaffe på studentlägenhetsgolv tillsammans med världens bästa klasskamrater.
8. Farin. En viktig ingrediens i världens överlägset bästa bröd; mormors farinlimpa!
9. DukaDet är det kreativa som jag kopplar in här antar jag. Att få ta fram udda tallrikar jag hittat på loppis, gå ut i skogen och på ängar och hitta blommor och löv att dekorera med. Och tända ljus. Det är fint, bara.
10. Strössel. Det är festligt, det är gott och många gånger betyder det att ballonger finns i rummet. Och ballonger är bäst.
Livsrapportering, Q TO THE–A, Thea | |
#1 - - Karin:

Vilken fin tallrik och mysig lista! Ja, loppisar är verkligen bäst att hitta fint porslin på, längtar tills jag flyttar hemifrån ^^

Svar: Tack och tack! Haha åh, jag önskar att jag hade någonstans att förvara allt jag köpt sedan jag flyttade hemifrån.... jag längtar efter TALLRIKSHYLLOR och VITRINSKÅP, haha!
Thea

Upp