Världens längsta linbana

En veckas semester har rusat förbi och jag har hunnit med att hänga min utställning, fotografera älgsafari och cruisa fram på umeå älv på en flotte (pga ett väldigt roligt jobb) och umgås en massa med nära och kära. Vila har det blivit mindre av, men jag ska försöka slappa ordentligt i veckan innan det är dags för trästockfestivalen i helgen! Ser fram emot en liten tripp söderut för god mat, stugmys och kanske till och med ett litet sjödopp, men först tänkte jag tbt:a lite till förra tisdagen då jag och min favoritkille åkte 70 minuter inåt landet för att hoppa på världens längsta linbana som går mellan Mensträsk och Örträsk!
Här har vi precis kommit upp i luften och har 105 härliga minuter av att fridfullt titta ut över västerbottenslandskapet framför oss.
På den där lilla udden startade vi. När linbanan användes av gruvan var den 96 kilometer, medan turistattraktionen sträcker sig över 13. Det räcker gott och väl, även om jag skulle kunna spendera en hel dag där uppe. Så himla fint är det.
Gillade för övrigt kartbordet med alla spännande orter, träsk, vattendrag och berg på också. Kaffemyran skulle jag kunna flytta till endast för namnets skull.
Vi åkte över myr, damm, kalfjäll, skog, lägdor och vägar, allt på olika höjd men hela tiden med västerbotten i miniatyr. Skulle kunna göra ett helt projekt bara om skuggan av vår lilla kupé.
Efter ett tag fick vi möte av de som kom från andra hållet. Hej hej hej!
När de hade passerat återgick jag till att betrakta utsikten och den fina killen om vartannat.
Går seriöst inte att bli less. Så otroligt vackert, fridfullt, spännande och harmoniskt. Skulle kunna kasta superlativ över denna upplevelse föralltid men ärligt talat hoppas jag mest att ni får möjlighet att själv uppleva detta.
Dagen avslutades med buss tillbaka till vår bil, där vi då och då kunde skymta stolparna som inte längre används, men som står kvar som minne över det enorma bygget som så många spenderade ett år av sitt liv åt att förverkliga. En himla fin dag var det <3
 
 
 
 
Livsrapportering, Vardagsflykt | |
#1 - - Veronica Jonsson:

SÅ märkligt att jag ej åkt denna??? Farmor och farfar bor ju i Örträsk. AJA!

Svar: Omg Lyllos dem som kan se den varje dag?! Åk om du får chansen!!!!
Thea

Upp