Påsk i mobilen

i onsdags tog jag bussen sisådär 130 kilometer norrut för fem dagars påskledighet. nuförtiden känns det som jag känner till varenda tall på de kalhyggen som sträcker sig längs med efyran. det känns fint och tryggt.
jag vet inte vad folk fyller sina dagar med när de hälsar på, men för mig är det föda. det är smoothie in a bowl vid ett tulpanpyntat köksbord, det är fika med vänner, fika med släkt och fika med familjen. fika för att prata ikapp, fika i väntan på nästa fika, fika för att det är en allmänt bra sak att göra på sin lediga tid
och så är det förnyad matinspiration. den där som alltid tryter när en ska laga mat till sig själv (vem vill liksom ägna 45 minuter åt en måltid som du sedan äter i ensamhet framför datorn?). och jag lovar mig själv att jag ska bli bättre på att göra matlådor. lax och sparris, till exempel. så himla gott är det
här är förresten mitt barndomshem – hej hej! det är kanske världens bästa hus. (det enda jag kan egentligen kan klaga på är läget, för jag drömmer ju om riktig landsbygd, inte bara utkanten på ett samhälle med 1000 hushåll). vi får se om det kanske blir vårt en dag – till dess passar jag på och njuter varje gång jag är där
jag och pappa hann till och med fixa en liten påsk-lunch intill husväggen, där snön hunnit smälta undan en liten aning
det blev wookade grönsaker med halloumi i tortillabröd – behöver jag ens säga att det var outstanding?
 farfar och farmor kikade förbi också – hej hej! ps. notera reflektionerna av träden i fönstret. tänkte inte ens på det när jag tog bilden, men blir så glad nu i efterhand. omgiven av skog = <3
 men hörrni, påsk var det ja! och då ska ju äggen vara lite extra fina. och jag förstår absolut det roliga i att pynta ägg (hallå, i'd never turn down a pysselkväll) men det är något speciellt med hemägg. i framtiden vill jag ha höns, så hemäggen är 100% mina. och så vill jag ha ett växthus, byggt av gamla fönster. i det ska jag ha citronmeliss, mynta och spenat. oh, my dreams, när ska ni bli förverkligade
well okej, det har även blivit en hel del gott. vilket misery det vore annars.
och nästan varje dag har solljuset letat sig in och fyllt hela köket
blir så glad av alla mönster och reflektioner och skuggor det för med sig
mormor. latin: mormoris kramis. kännetecknas på skrattrynkor och läten på skelleftebondska. tycker om att kramas samt övergöda sin avkomma i alla led med diverse kakor + mat som propsas på vid avfärd. allätare. sällan sedd på bild pga låtsas bli aggressiv när en fotar i smyg. "hörredu, stinta!" låter det då. fridlyst
hemma hos mormor blev det tacos och påskmust
och så spelade vi den näst intill traditionella yatzy-matchen
mormor är en riktig mästare. vet inte hur en kan vara det i yatzy, men på något sätt går det.
jag trodde dock att jag hade det som i en liten ask den här gången (notera stickorna (som är extraslag)) 
men tji fick jag, för mormor vann med en ynka poäng. jag sträckte händerna i luften och skrek "why" medan mormor dukade fram en sorgemåltid 
haha skojar bara. fikat hade kommit fram oavsett vad som hänt. det är ju mormor vi snackar om. gott var det hur som helst. (om en blir vad en äter vill jag lätt bli en kubb)
och så blev det massa massa kaffe <3
jag gick på loppis också. kom självklart inte ut tomhänt (gör folk sånt?). den här magnifika skapelsen fick följa med hem, tillsammans med en fin kopp + fat + tallrik och ett paraply (jag vet hur det låter men ni ska få se, det är helt fantastiskt). nu saknas bara ett hem som denna skönhet kan göras rättvisa i. for all i care kan det vara ett tält, det är ju ändå sommar snart
mera smoothie in a bowl! varför är det mycket godare än att dricka ur ett glas? varför har jag inte kommit på det tidigare? hur som – de som inte har testat borde göra det omedelbums
mera tulipaner. och mera sol på väggarna. ungefär här insåg jag att det är så länge sedan jag var ordentligt ledig att jag inte vet vad en ska göra med ledigheten. (kan också ha berott på att ca alla mina kreativitetsprylar blev kvar i umeå och min hjärna blev så understimulerad att den hamnade i totalt viloläge och inte kunde tänka ut något roligare att göra än att stirra in i köksväggen) (eller så är det pga att jag blivit förkyld – hur kliar en sig i halsen på bästa sätt?)
sedan kollade jag i skafferiet (förstå nivån av rastlöshet här) och hittade zoo-makaroner.
och okej, jag förstår om ni tror att jag haft superdupertråkigt och i sådana fall har jag misslyckats fatalt med att redovisa för min påskledighet, för den var både fin och rolig och avslappnande + innehöll fyra av de saker jag tycker absolut bäst om i livet – massa sömn, massa mat, massa kramar och massa skratt ♥
Livsrapportering | |
#1 - - Linnea Aurora:

"never turn down a pysselkväll" borde vara ett nytt ordspån/livsråd!!!!

Svar: bubblare för om en någonsin ska skriva budord för hur en lever bästa möjliga livet? ja!
Thea

Upp